می دیله گب دره تی چشمانه خواب بره تی خواب مره عالمه آب چره شیون دکفه به به تندوتاب
می دیله گب دره تی چشمانه خواب بره تی خواب مره عالمه آب چره شیون دکفه به به تندوتاب

می دیله گب دره تی چشمانه خواب بره تی خواب مره عالمه آب چره شیون دکفه به به تندوتاب

نکاتی پیرامون شخصیت علمی و اخلاقی: آیت الله العظمی میرزا حبیب الله املشی، معروف به رشتی (قدس سره الشریف)

https://s4.uupload.ir/files/%D9%86%DA%A9%D8%A7%D8%AA%DB%8C_9md2.jpg

نکاتی پیرامون شخصیت علمی و اخلاقی: آیت الله العظمی میرزا حبیب الله املشی، معروف به رشتی (قدس سره  الشریف)

#قسمت_دوم

احاطه میرزای رشتی به کلام  و حکمت اسلامی و احترام به بزرگان و اساتید علم معقول،

نکاتی پیرامون شخصیت علمی و اخلاقی: آیت الله العظمی میرزا حبیب الله املشی، معروف به رشتی (قدس سره  الشریف)

از استاد حجت الاسلام والمسلمین متقی املشی

#قسمت_دوم

احاطه به کلام  و حکمت اسلامی و احترام به بزرگان و اساتید علم معقول

نکته سوم : این بزرگوار _قدس سره الشریف _علاوه بر اینکه از بزرگان علم اصول و  فقیهی، عظیم الشأن بود که در قسمت‌های بعدی به آن خواهیم پرداخت، به کلام و حکمت اسلامی نیز احاطه داشتند و از باب نمونه، چند مورد را تقدیم می‌داریم :

1_به تصریح خودشان، محصّلِ رأی ِ محققین امامیه را در حلّ شبهه جبر بیان نموده‌اند و این کلامشان، دلالت صریح دارد به اینکه ایشان به کلام و حکمت اسلامی، تسلط دارند.

متن‌ کلامشان عبارت است :((ما ذکرنا هو محصّل ما استقرّ علیه رأی المحققین من الإمامیّة فی حلّ شبهة الجبر کأفضل المحققین الخواجة نصیر الدّین و باقر العلوم الرسمیّة المیر الدّاماد و غیرهم من حکماء الإمامیة کالفاضل القزوینی و صدر المحققین الشیرازی و یساعده العقل و الاعتبار و طریقة العقلاء)).

بدائع الافکار، میرزا حبیب الله رشتی (املشی)، موسسه آل البیت علیهم السلام لاحیاء التراث، چاپ اول، ص 210.

2- این بزرگوار _قدس سره الشریف _در مبحث موضوع علم اصول، بعد از اینکه   آن (موضوع علم اصول) را بیان فرمودند، عرض ذاتی در مصطلـحِ  ارباب معقول  را معنا می‌نمایند،  سپس می‌فرمایند که  صدرای ‌شیرازی و محققین دیگر بر آن تصریح فرموده‌اند.

متن‌ فرمایش ایشان عبارت است :((و الدلیل على أن المراد ما ذکرنا تصریح رؤساء فن المعقول کالصدر الشیرازی فی الأسفار و غیره من المحققین)). همان، ص28.

کلام مذکور نیز بر احاطه ایشان بر  حکمت اسلامی دلالت دارد.

3-ایشان بعد از اینکه حکم به تمانع اضداد می‌فرمایند ، کلام ابن سینا را به عنوان شاهد، ذکر می‌نمایند که عبارت است :

((و بالجملةالحکم بتمانع الأضداد ممّا لا مجال لإنکاره و فی کلام الشیخ الرئیس أیضا التصریح بتمانعها)). همان، ص377.

این کلام نیز مفید تسلط ایشان بر  حکمت اسلامی می‌باشد.

نکته چهارم : فرمایشات مذکور محقق رشتی (املشی)، دلالت صریح دارد به اینکه ایشان به بزرگان علم معقول و حکمت اسلامی، احترام قائل بودند. مثلا، خواجه نصیر الدین طوسی را أفضل المحققین، و میر داماد را باقر (شکافنده ) العلوم الرسمیّة و ملاصدرا‌‌_ قدس سرهم _را صدر المحققین می‌نامند که ذکر شد.

مفاخرگیلان

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.