می دیله گب دره تی چشمانه خواب بره تی خواب مره عالمه آب چره شیون دکفه به به تندوتاب
می دیله گب دره تی چشمانه خواب بره تی خواب مره عالمه آب چره شیون دکفه به به تندوتاب

می دیله گب دره تی چشمانه خواب بره تی خواب مره عالمه آب چره شیون دکفه به به تندوتاب

نام میوه محلی کونوس ، چه جوری ازگیل شد؟

https://s4.uupload.ir/files/%D9%86%D8%A7%D9%85_%D9%85%DB%8C%D9%88%D9%87_rn6t.jpg

نام میوه محلی  کونوس ، چه جوری ازگیل شد؟

نام گیلکی: کونوس

نام تالشی : فتر

نام فارسی: ازگیل

در این رابطه مرحوم محمد ولی مظفری کجیدی می نویسد: "مردی اواخر پاییز از تهران به گیلان آمده بود. شب چله بزرگ زمستان، میزبان او بعد از صرف شام، میوه کونوس حاضر میکند و میهمانکه تاکنون آن میوه را ندیده بود به تبعیت از میهمان خود میخورد و از مزه اش خوشش می آید. موقع برگشتن مقداری از آن را با خود به تهران میبرد. شبی که او وارد خانه اش شده بود بستگان او از آمدنش با اطلاع شده بودند و برای خیر مقدم آمده بودند. و تازه از سفر رسیده، سوغاتی گیلان را حاضر میکند و حاضران هم میخورند و از مزه اش تعریف میکنند. سپس نام میوه را میپرسند مسافر گیلان هر چه فکر میکند میبیند نام میوه را فراموش کرده، حاضران آخرین نتیجه ای که میگیرند این بود که این میوه از گیلان بوده است نام میوه از گیل، یعنی گیلان شد. اکنون فارسی زبانان به کونوس، ازگیل می گویند".

منبع پژوهشهای فرهنگ عامه، مهرناز مظفری

رشت، شهری زنده و استوار

رشت، شهری زنده و استوار

پایگاه تحلیلی خبری صبح رشت

محمد باقری کارشناس ورزشی و فعال فرهنگی در یادداشتی نوشت:

یکی از لازمه های مدیریت شهری حفظ شور و نشاط اجتماعی در محیط شهر است.

نشاط ، سرور ، شادابی و زنده نگاهداشتن محیط برای شهروندان

در گرو همسویی ، انتخاب صحیح

گزینه های موثر برای شادمانی عموم و ایجاد ارتباط بین همه شاخص های لازم در راستای نیل به فهم و درک همگانی و مدیران برای دستیابی به این مهم است.

مجموعه شهرداری رشت

میبایست با توجه به جمعیت فعلی و میزان تقریبی رشد در هر دهه با توجه موقعیت جغرافیایی و آب و هوای دلنشین منطقه که انرا جزء مناطق سرسبز کشور ساخته سرانه ای متناسب را برای رسیدن به این خواسته جهت رشد و توسعه در همه ابعاد همچون سایر شهرهای مشابه در جهان به خود اختصاص دهد که این مهم محقق نمیگردد مگر با بهره گیری از جوانان متخصص و استیفاد دانش و تجربیات خوب گذشتگان بومی و تجارب موفق شهرهای مشابه در نقاط دیکر جهان که در فوق بدان اشاره نمودم.

مع الاسف سرانه فضای سبز با توجه به جمعیت و ضروریات فوق الاشعار در ادوار گذشته مغفول مانده است.

اجرای طرحهایی با محوریت رفاه و تفرج همشهریان و هموطنان از برنامه‌های اصلی شهرداری است که علاوه بر استیلای اهداف معنونه میتواند جزو منابع درآمدزا برای شهر و استان نیز باشد.

لذا گسترش شهربازی،پارکها، باغ پرندگان، بوستان‌های منطقه‌ای و محله‌ای و سالن‌های ورزش برای عموم ،برگزاری جشنواره های و موسیقی های خیابانی سنتی و محلی،تئاتر خیابانی، زیباسازی شهری از برنامه هایی است که باید مدنظر و اجرا قرار گیرد.